Jak zatočit s neduhy vánočního obžerství

Prosinec pro mě bývá jednoznačně nejnáročnějším měsícem v roce, co se týká příjmu kalorií, cukru a alkoholu. To je pořád nějaká společenská událost, oslava, večírek, svařáčky na vánočních trzích... a to nemluvím o Štědrém dnu, svátcích a Silvestru. Taky po silvestrovském večeru nechcete chlebíčky ani vidět? J

Ne jednou se mi podařilo přibrat "pěkných" pár kil. Proč? Protože se pro mě Vánoce místy změnily v jedno velké obžerství. Říkala jsem si, že více jídla a alkoholu k Vánocům prostě patří a že když jsou teda ty svátky, tak už je to vlastně stejně jedno. Ovšem s heslem "tak od Nového roku zase zdravě!" jsem moc nepochodila. Lednový start probíhal hodně ztěžka a roztažený žaludek kručel.

Poslední dva roky se mi ale podařilo váhu přes Vánoce udržet, a tak bych se s vámi chtěla podělit o moje zásady, které mi pomohly. Byl to totiž úžasný pocit a super změna. Ráda jsem se obešla bez odfukování z přejedení a tlačících kalhot. V dnešním článku vám přináším 6 tipů na to, jak přes
Vánoce nepřibrat a zůstat svěží J.

1. CHEAT. Znáte pojem cheat day/ cheat meal? Jedná se o den nebo jídlo, kterým hřešíte a vymyká se vaším stravovacím návykům. Pokud se normálně stravujete zdravě a máte jeden nebo dva "mlsací dny" v týdnu, pro tělo by takový stav mohl být dokonce prospěšný. Probudíte totiž svůj metabolismus a někdy díky tomu můžete dokonce zhubnout (cheat day není myšleno tak, že s prominutím žerete od rána do večera, ale že si prostě dáte s mírou něco, na co máte chuť). Takže to, že jsou Vánoce, vůbec nevadí. Jen mějte i "lehčí dny" a nehřešte nonstop. Všichni víme, že po jedné porci svíčkové nebo vanilkových rohlíčků nepřibereme.

2.   SNÍDANĚ. Budu se opakovat, ale snídaně je základ dne. Zvlášť v zimním období to platí dvojnásob. Možná si říkáte, že nebudete snídat, protože vás čeká kačenka se zelím a knedlíky. Ale když vynecháte snídani, o to víc toho sníte na oběd. Bude vám těžko a tělo si to díky hladovění schová do zásob. Takže se snažte zachovat svůj režim a pravidelnost jídel. Taky si vzpomeňte na starou známou potravinovou pyramidu. Nejvíce máme sníst ráno, takže tam si klidně dopřejte, je to vaše první jídlo dne. Tělo se s tím popere daleko lépe než s tučnou večeří.

3.   ZA ODMĚNU. Jezte s láskou, za odměnu, bez výčitek a mějte z jídla radost. Když vám ale zbyde bramborový salát, netlačte ho do sebe ještě o půlnoci, abyste vyčistili stůl.

4.   CHALLENGE. Vyšší příjem kalorií se dá zachránit vyšším výdejem energie. Choďte více pěšky.
Nahrajte si do telefonu krokoměr nebo nějakou aplikaci (například Endomondo) a snažte se prostě spálit více kalorií. Nejezděte výtahem (důležitá poznámka: chůze do schodů je velmi zdravá, ale ze schodů se kvůli kloubům nedoporučuje - takže nahoru pěšky, ale dolů to vezměte výtahem), zajděte si zacvičit nebo zabruslit. Nebo si dejte měsíční výzvu. Velmi populární je ta "dřepovací". První den uděláte 50 dřepů a každý den navyšujete o 5 dřepů s výjimkou čtvrtého dne, který je volný. Výzva končí třicátým dnem se zpevněnou prdelkou. Také si můžete dát předsevzetí - každé ráno 15 minut posilování. Cokoliv navíc uděláte, je plus pro vás a počítá se.

5.   KALORICKÉ TABULKY. Zní to děsivě, ale pokud si stejnojmennou aplikaci stáhnete do telefonu, budete mít toho nejlepšího hlídacího psa na dosah. Po přihlášení do této aplikace zadáte věk, pohlaví, výšku, váhu a cílovou hmotnost (ta může být klidně stejná). Systém Vám orientačně vypočítá, kolik kalorií byste měli přijmout, abyste dosáhli vašeho cíle nebo si hmotnost udrželi. Vy si pak pomocí jednoduchého intuitivního systému zadáváte všechna jídla do denního jídelníčku. Věřte, že je tam opravdu vše. Můžete zadat jak jogurt od Jogobelly, kuře na paprice nebo třeba lahev prosecca (důležitá poznámka číslo dvě: nejlepší prosecco mají prosím Vás v Lidlu za pár kaček :-D). Systém započítává i vydanou energii. Takže například zjistíte, že si díky jedné lekci hot yogy můžete dopřát tabulku čokolády navíc.

6.   VODA S CITRONEM. Už jste asi slyšeli, jak je voda s citrónem prospěšná poránu na lačný žaludek. Já taky, ale mě prostě nebaví kupovat haldy citrónů a vymačkávat je. Měla bych. Voda s citronem totiž čistí pleť, startuje metabolismus, má protizánětlivé účinky, podporuje hubnutí, zklidňuje žaludek a čistí krev. Kamarádka mi poradila snadnou fintu. Nakoupit citróny, vymačkat je,
nalít do tvořítka na led a uložit do mrazáku. Ráno je pak příprava mnohem snadnější. Nezapomeňte, že voda by měla být převařená, příjemné teploty. Doporučuje se to zejména proto, že je to pro tělo po ránu menší šok a teplá voda napomáhá vyprazdňování. Kostkami ledového citrónu si převařenou vodu ideálně ochladíte.

Za předpokladu, že náš plán udržet váhu dle těchto zásad (nebo i jiných pravidel) přesto selhal, je po Novém roce ideální čas na detox. Od mých přátel vím, že se jim velmi osvědčila  4 týdenní očista podle Antonie Mačingové. I moje babička na ni nedá dopustit. Nejedná se o dietu, ale úbytek váhy je tu příjemná přidaná hodnota. Strava dle Mačingové očistí střeva, tělo a mysl. Zbavíte se únavy, chutí na sladké a zlepší se vám pleť, navíc jsou všechny doporučené potraviny přirozeně bezlepkové. Této očistě a dalším detoxům se budu věnovat v samostatném článku začátkem ledna a sama nějaký ráda vyzkouším a podělím se s vámi o svoji zkušenost.

Posledním tipem, který pro vás mám, je zakoupení motivačního fitness diáře pro rok 2017. Díky němu máte prostor zapisovat si své každodenní úkoly a cíle, plánovat cvičení na každý týden a mít dobrý přehled nad všemi aktivitami. Diáře v sobě ukrývají obrovskou dávku motivace, tipů, rad, receptů a doporučení od fitness trenérů a inspirativních lidí. Budete jíst zdravěji, cvičit pravidelněji a plnit si své sny. Diáře poskytují prostor i pro zhodnocení cílů, zahrnují zajímavé výzvy, pozitivní afirmace a citáty, které vás povzbudí a nakopnou. Na trhu jsou fitness diáře pro muže i pro ženy, takže tato záležitost může být i pěkným dárkem pro vaše blízké.

Jak vy bojujete s kily o Vánocích? Máte nějaké triky? Doufám, že se dnešní článek líbil a brzy se můžete těšit na krásnou vánoční soutěž, tak sledujte facebook a instagram. N