Jak si vylepšit náladu

Some days you just have to create your own sunshine :-)

Deprese- takové ošklivé slovo. Já tomu říkám raději chmurka nebo prostě depka. Každý máme někdy dny, kdy nám není do zpěvu a nejraději bychom se zahrabali do peřin a ani nos nevystrčili. A každý máme na takové dny právo. Zvlášť v zimě bývají období, kdy je dřív tma a sluníčko tolik nesvítí, což má na nás nesporný vliv. Někdy máme pocit, že se nám nic nedaří a vše vidíme černě. Jsme unavení a nechce se nám prostě vůbec NIC.

Já mám vždy zvláštní pocity na jaře a na podzim, ale někteří lidé s tím bojují celoročně v různých intervalech a největším důvodem takových stavů bývá stres. V tomto článku ale nebudu mluvit o těžké depresi, kterou je potřeba léčit pomocí farmaceutik. Ale o té, která semtam postihne každého a zvládneme ji zahnat svépomocí.

Proč je vlastně důležité, abychom byli šťastní? Pocit štěstí činí lidi společenštějšími, zvyšuje schopnost řešit konflikty a posiluje imunitní systém, což nám zajistí delší, zdravější a spokojenější život. Spousta nemocí je bohužel psychosomatického původu.

Zajímavou zprávou je, že dle výzkumů je zhruba 50% celkové schopnosti prožívat štěstí dáno geneticky a nedá se měnit. Ovšem 10% je ovlivněno vnějšími okolnostmi (úroveň vzdělání, příjem, rodinný stav atd.) a zbylých 40 % vyplývá z každodenního chování a způsobu, jakým o sobě uvažujeme a jak smýšlíme o druhých. A 40% je hodně, že? :-) Díky tomu můžeme během krátkého času dosáhnout toho, že budeme podstatně šťastnější.

V dnešním článku vám prozradím moje recepty pro dobrou náladu, protože já bohužel se smutnými stavy bojuji relativně často. Takže- jak dobít baterky a zlepšit si náladu? :-)

1. PÁR KAPEK NA POLŠTÁŘ. Aromaterapie umí opravdové zázraky, vůně dokáže naši mysl neuvěřitelně ovlivnit. Potřebujete jen jedinou důležitou věc a to kvalitní esenciální oleje. Doporučuji přidat si je do horké koupele (6-10 kapek do vany a 2 lžíce mléka). Další variantou je samořejmě aromalampa, pomocí níž si provoníte celý byt a navodíte si nejen lepší náladu, ale také příjemnou atmosféru. Vyzkoušejte si dát i pár kapek na polštář, na kterém v noci spíte, to umí zázraky. Ráno se tak budete probouzet příjemně nabuzeni.

2. POMAČKEJTE HO. Ten, kdo tvrdil, že štěstí se nedá koupit, zapomněl na štěňata. Je dokonalé, když vás po příchodu domů nadšeně přivítá váš psí miláček, to je prostě čistá láska a radost. Allenův výzkum z roku 2002 navíc dokázal, že lidé, kteří jsou majitelé psů, zvládají úkoly a různé situace klidněji a vyrovnaněji než ti, kteří psi nemají. Mají nižší krevní tlak a pomalejší tepovou frekvenci. U koček to ovšem neplatí. Pokud psa nemáte a nemůžete mít, pořiďte si alespoň mačkacího panáčka proti stresu, který zaměstná ruce, zapojí tvořivou část mozku a tím vyrovná naše myšlení přetížené racionálními starostmi.

3. SPORT, PROCHÁZKY a SVĚTLO. To, že sport vyplavuje do těla endorfiny a lidé se po něm cítí šťastnější, je známá věc. Já jsem si oblíbila běh. Je to právě běh, který zlepšuje kondici, zdraví a dokonce i psychiku. Pokud běháte pravidelně, měl by se vám podle lékařů zlepšit krevní tlak, zrak, zpevnit kosti a možná se začnete i lépe soustředit. Brandon Alderman z univerzity v New Jersey zařadil běhání do speciální tréninkové metody, která pomáhá s léčbou depresí. Já osobně měla původně z běhání trauma, ale překonala jsem to :-). Pokud jste nečetli o mých začátcích s běháním, koukněte sem:

Jestliže se necítíte hned na běhání po venku, začněte rychlou chůzí. To je nejzdravější cvičení vůbec. Nezatěžují se jím klouby ani páteř - zejména pokud nemáte právě ideální váhu, podporuje posilování středu těla a výborně se s ní hubne. Taková procházka v přírodě nebo v lese je prostě balzám na duši. Zkuste se zaposlouchat do zvuků přírody, to je taky výborná terapie. Vystavení se přirozenému světlu a čerstvý vzduch je navíc nejlepším bojovníkem proti depresím.

Proto vyhledávejte slunce. Pokud je světla málo, netvoří se nám dostatek příslušných hormonů. Proto se nám nechce z postele a nejraději bychom spali dál. Kvůli nedostatku světla můžeme trpět nejen špatnou náladou, melancholií až depresí, ale i bolestmi hlavy a ospalostí přes den, nevýkonností a malou schopností se soustředit a sklonem k přejídání. Pokud cítíte, že by to mohl být váš problém, vyzkoušejte fototerapii. Je to vědeckou medicínou uznávaná metoda, určená k léčbě depresí a s ní spojených poruch spánku. Jedná se o léčbu, při které se pomocí světelné lampy, aplikuje neionizující elektromagnetické záření na kůži. Ve většině případů se využívá ultrafialové záření.

4. DOBRÉ JÍDLO A PITÍ. Opravdu chutné jídlo dokáže pohnout vašimi buňkami tak, že vás doslova omráčí. Udělejte si něco dobrého na zub, dejte si tmavou čokoládu (kakao uvolňuje endorfiny v mozku), dopřejte si kvalitní jídlo bez výčitek. Pozor si dávejte naopak na mléčnou čokoládu a sladkosti, které obsahují zbytečně mnoho cukru a ten k depresi přispívá. Pokud chcete něco gurmánského, zajděte si do dobré restaurace s atmosférou jak se patří. Mou nejoblíběnější restaurací je v poslední době Kohout na Víně v Brně. Mají luxusní jídlo, výbornou obsluhu, vždy dobré víno a velmi příjemnou atmosféru.

Co se týká pití, nejlépe na naše tělo a duši působí čaje (hlavně zelené a bylinkové), které dokážou snížit krevní tlak a mají detoxikační účinky.

5. HUDBA A TANEC. Tito kouzelníci nám snižují napětí i frustraci, zvyšují produkci endorfinů a činí nás šťastnějšími. Vytvořte si svůj oblíbený playlist písniček a roztočte to. Na dámské pyžamové párty se nám takhle podařilo protáhnout povídací večer do čtyř ráno. Někdy si ale sama- jen tak pro radost - zatančím doma nebo zazpívám v autě (naštěstí ten můj křik nikdo neslyší :-).

Relaxační novinkou ve světě sportu je i terapie tancem. Prostřednictvím tance si prožijete emoce, které jste se snažili potlačit a vytěsnit. Díky této terapii je přijmete a vyčistíte se. Přímo terapii tancem jsem nezkoušela, ale na jaře jsem navštívila Centrum tance a to mě nadchlo. Více o něm se dočtete v jednom z mých minulých článků:

6. MASÁŽ A POMAZLENÍ. Ano, sex taky patří k zaručeným tipům v boji proti špatné náladě. Pokud ale zrovna nemáte možnosti tohoto fyzického kontaktu, doporučuji si zajít na dobrou masáž nebo prostě pomačkat největšího plyšáka ve vašem bytě. Výborná je i sauna, která má mimo jiná pozitiva skvělý vliv na lidskou psychiku. Člověk se v sauně uvolní, zbaví se stresu, nervozity i deprese. Bezprostředně po saunování můžete cítit únavu, ale celkově vás sauna nabije pozitivní energií a tělo si odpočine. Balzámem na duši je Maximus resort, který si dovoluji označit za nejkrásnější wellness u nás v ČR.

7. KVALITNÍ FILM . Smějte se nahlas - smích je výborným lékem. Mezi mé nejoblíbenější komedie patří: Dobrý ročník, Přes Palubu, Válka Roseových, Klepání na nebeskou bránu, Vlk z Wall Street, Pelíšky, Sám doma 2: ztracen v New Yorku, Vánoce naruby, S čerty nejsou žerty, Smrt jí sluší a samozřejmě Deník Bridget Jones (poslední díl Dítě BJ je vážně pecka).

Kromě komedií mám ráda i thrillery a horory, takový ten film co vás naprosto pohltí a vy ani nedýcháte :-) Jedny z nejlepších jsou: La cara oculta, Život Davida Galea, Orphan, Zmizelá, Zatímco spíš, Tři dny ke svobodě, Osudový dotek, Ďáblův advolát, Vyměřený čas, Černá Labuť, Requiem za sen, Počátek, Pokoj, V zajetí démonů a jeden z těch aktuálních- Anthropoid.

Jestliže jste přesycení filmů, prohlédněte si staré fotografie, přečtěte si dobrou knížku nebo zajděte do divadla. Výborným představením, které opravdu doporučuji, je Caveman. Zajistěte si lístky dostatečně dopředu, stojí to za to. One man show o tom, co dělá muže mužem a ženu ženou, o rozdílech mezi námi, o lásce, partnerství a vtipně utajených kvalitách obou pohlaví. Rozesměje vás k slzám :-)

8. VYBARVOVÁNÍ.  Pokud pracujete převážně "hlavou" jako já, jistě místy závidíte lidem, kteří mají profesně zvolenou manuální práci a netahají si domů žádné starosti. Z toho důvodu je pro mě jakákoliv kreativní tvorba velice relaxační a odpočinková. Jelikož nejsem ale moc zručná, zůstávám u omalovánek a barevných pastelek.

Aktuální výzkum amerických odborníků na duševní zdraví dokazuje, že kreslení i vybarvování činí i dospělé šťastnějšími, pomáhá odemknout tvůrčí potenciál a zmírňuje napětí a úzkosti. Vybarvování označují za relaxační techniku, která probouzí kreativitu a umožňuje cítit se svobodněji. Tím, že se člověk soustředí pouze na vybarvování, nemyslí tolik na své starosti.

9. VITAMÍNY. Jsou velice důležité pro správnou funkci organismu a jsou nezbytné pro udržení řady tělesných funkcí a výstavbu nových tkání. Vitamíny také mají nezastupitelnou roli v prevenci některých onemocnění, zpomalují degenerativní projevy stárnutí a jsou schopny posilovat a obnovovat imunitní reakce organismu. Které z nich jsou dobré v boji proti depresi?
Určitě OMEGA 3.  Lidé trpící depresí mívají nedostatek mastných kyselin. Omega-3 mastné kyseliny rovněž snižují cholesterol a zlepšují srdeční zdraví. Jejich zdrojem jsou především vlašské ořechy, lněné semeno a olejnaté ryby, jako losos nebo tuňák.

Pak také HOŘČÍK, který posiluje psychiku a nervový systém. Je vhodný při depresivních pocitech a náladách a příznivě ovlivňuje nervový i svalový systém.

Nebo vyzkoušejte extrakt z TŘEZALKY podporuje emoční vyrovnanost, duševní rovnováhu, psychické zdraví, přispívá k relaxaci a v neposlední řadě podporuje pozitivní náladu.

10. UKLIĎTE SI. V čase zimním je úklid ideální činností, která vám zvýší hladinu endorfinů. Podle vědců stačí 20 minut uklízení denně k tomu, abyste se cítili šťastnější. Říká se, že kdo si uklízí ve svém domově, uklízí si také ve své duši. Vyhoďte také všechny nepotřebné věci, prostory vašeho bytu nebo domu neuvěřitelně prokouknou a uvidíte, že se Vám uleví. Obklopovat se hromadou věcí a nepořádkem přispívá ke zvyšování stresu.

Podle pravidel Feng Shui vám čistý, uklizený a světlý domov nebo i kancelář pomůže zbavit se stresu a zlepší vaši náladu. Úzkost totiž způsobuje i věčné hledání klíčů nebo peněženky. Pokud Vás toto téma zajímá, doporučuji přečíst knihu "Zázračný Úklid" od Marie Kondo, která tvrdí, že v momentě, kdy si její klienti uklidili svůj domov, se věci v jejich životě začaly dávat do pořádku.

11. VÝBĚR DÁRKŮ PRO VAŠE BLÍZKÉ. Vždy mi pomůže, když začnu vymýšlet, čím bych komu mohla udělat radost. Jelikož se blíží období Vánoc, je naprosto ideální příležitost k tomu, jak se zaměstnat výběrem a realizácí dárků. A největší potěšení mi dělá, když vidím, že jsem se svým dárkem někomu vykouzlila úsměv na tváři a že to byla trefa do černého. Pokud hledáte inspiraci, co originálního vymyslet, koukněte sem:

12. ROZPTYLTE SE. Všude se mluví o pozitivním myšlení. Ale není to vždy tak, že absolutní potlačení našich negativních myšlenek nám pomůže. Když si zakážete myslet třeba na polárního medvěda :-D, budete ho mít před očima i ve snu. Co naopak pomůže, je rozptýlení. Myslet na něco úplně jiného, být aktivní, ikdyž se vám zrovna opravdu nechce. Stravte hezký čas s rodinou, jděte na párty, najděte si novou zálibu.

13. SHOPPING. Říká se, že nakupování je levnější terapií, než návštěva psychologa :-). Udělejte si radost a kupte si něco hezkého na sebe nebo do bytu. Nákupy můžete spojit i s výletem a podívat se do Rakouska, kde mají hezké věci za dobré ceny. Doporučuji nákupní centrum G3 Gerasdorf shopping resort kousek od Vídně, kde je Primark. Neznáte ho? Původně byl Primark známý pouze z Londýna, kde zdobí hlavní třídu Oxford Street a je vyhlášen svou obrovskou návštěvností a cenami, které jsou neuvěřitelně nízké . Výběr je rozmanitý nakoupíte zde dětské, dámské i pánské oblečení :-) . Pyžama, spodní prádlo, kabelky, doplňky, bižuterii, obuv, prostě na co si vzpomenete..

Nebo se podívejte do Fashion Outletu v Parndorfu (30 minut od Vídně). Je to takové malé nákupní městečko, kde objevte více než 100 módních a lifestylových značek se slevou až 70 %. Fashion Outlet Parndorf najdete přímo na dálnici A4, je dostupný ze sjezdu Neusiedl am See - Gewerbepark (Exit 45).

14. ZÁŽITKY A CESTOVÁNÍ. Když už jsme u toho utrácení a máte možnost výběru, dávejte přednost přece jen zážitkům a ne věcem. Jděte na večeři, na koncert, jeďte na dovolenou, na výlet. Naučte se latinskoamerický tanec, hrajte paintball, skočte bungee jumping. Dělejte cokoliv, co Vám zůstane v paměti a o co se můžete s vašimi blízkými podělit. Co se štěstí týká, pamatujme si, že jsou to zážitky a ne věci, které odpovídají jejich pravé hodnotě.

15. ZKRÁŠLETE SE  MEDITUJTE. Zajděte si na masáž, na kosmetiku nebo na mani/pedi. Napusťte si horkou vanu, udělejte si čas jen pro sebe, relaxujte. Kupte si květiny. Výborná je i meditace po ránu. Zapalte si svíčku, pusťte si příjemnou hudbu a udělejte pár cviků na protažení těla se správnou technikou dýchání. Budete se cítit mnohem lépe. Uvařte si dobrou kávu nebo čaj a podívejte se v klidu do diáře, co vás čeká. Řekněte si něco pěkného a s úsměvem začněte nový den. Je mi jasné, že spousta aktivních lidí a rodičů řekne, že nemá na takové "blbosti" čas, ale i kdyby to mělo být jen 5 minut pro sebe, uvidíte jak vám to pomůže. První hodina našeho dne je naprosto nejzásadnější.

16. ZEĎ ÚSPECHŮ. Každý máme svoje osobní výhry a události, které se nám v životě povedli. Když je mi opravdu smutno, pomáhá mi připomenout si, co jsem dokázala a co se mi splnilo, za co jsem vděčná. Nezáleží na tom, jak malé nebo velké naše osobní výhry jsou. Proto jsem si sepsala ty svoje do aktuálního diáře a občas si je připomínám. Stejně tak tam mám místo, kde si píšu, co bych ještě chtěla zvládnout a naučit se, abych měla nějakou osobní motivaci. Pokud někdy máte pocit, že si vás lidé neváží, problém může být v tom, že si nevážíte sami sebe. Proto mám sepsané vlastnosti, kterých si sama na sobě cením a když je nejhůř, připomenu si je.

No.. a pokud ani těchto 16 tipů nepomůže, JEĎTE K BABIČCE NEBO ZA VAŠÍ SPŘÍZNĚNOU DUŠÍ A VYBREČTE SE. Udělá Vám čaj, pudinek (myšleno pudink) nebo nalije panáka a to bude zase dobrý..  :-) :-) Jak vy zaháníte smutnou náladu? Napište mi, každý komentář mi udělá radost :-) Přeji hezké dny, N.